Váci Szakképzési Centrum

Szakképzés – befektetés a jövőbe!

  • A jövő iskolája
  • Általános közzétételi lista
    • Váci Szakképzési Centrum általános közzétételi listája
    • Váci SZC Boronkay György Műszaki Technikum és Gimnázium általános közzétételi listája
    • Váci SZC I. Géza király Közgazdasági Technikum általános közzétételi listája
    • Váci SZC Király Endre Technikum és Szakképző Iskola általános közzétételi listája
    • Váci SZC Madách Imre Technikum és Szakképző Iskola általános közzétételi listája
    • Váci SZC Petőfi Sándor Műszaki Technikum és Gimnázium általános közzétételi listája
    • Váci SZC Petzelt József Technikum és Szakképző Iskola általános közzétételi listája
    • Váci SZC Selye János Egészségügyi Technikum általános közzétételi listája
  • Felnőttképzés
    • Jelentkezés szakmákra
    • Iskolai rendszerű Felnőttképzés
      • Érettségi
      • Iskolai rendszerű felnőttképzésről bővebben
    • Iskolai rendszeren kívüli Felnőttképzés
  • Partnereink
  • Rólunk
  • Továbbtanulás
    • Digitális Közösségi Alkotóműhely DKA
    • Felvételi tájékoztató 2021/2022
    • Pályaorientációs kérdőív
    • Pályaorientációs portál
    • Váci iskoláink bemutatkozó filmjei
  • Iskoláink
    • Iskoláink hírei
  • Dokumentumok
    • Adatkezelési tájékoztató
    • Intézkedési tervek a járványügyi helyzetre vonatkozóan
    • Kérdések-válaszok a szakképzésben dolgozók jogállásával és bérezésével kapcsolatban
    • Közbeszerzések
    • Közlemények
    • Megjelent a Szakképzési Törvény végrehajtási rendelete
    • Szabályzatok
    • Tananyagok
      • Hegesztő
    • Kerettantervek
    • Pályázatok
    • Közbeszerzések
      • Felújítások
  • Pályázataink
    • Lezárult képzéseink: VEKOP 8.1.1-15 “Út a munkaerőpiacra”
    • VEKOP-8.5.1-17-2017-00008 – Idegen nyelvi készségek fejlesztése
    • VEKOP-8.6.3-16-2017-00008 – “A szakképzési intézményrendszer átfogó fejlesztése”
    • VEKOP-7.3.6-17-2018-00005 – A tanulók tanulási folyamatának egyénre szabott támogatása a magasabb szintű szakmai teljesítmény elérése érdekében Szentendrén
    • VEKOP-7.3.6-17-2018-00006 – A tanulók tanulási folyamatának egyénre szabott támogatása a magasabb szintű szakmai teljesítmény elérése érdekében Gödöllőn
    • KEHOP-5.2.10-16-2016-00092 – Energetikai fejlesztés a Váci Szakképzési Centrum Kollégiumaiban
    • KEHOP-5.2.11-16-2017-00130 – Fotovoltaikus rendszer kiépítése a Váci Szakképzési Centrumnál
  • Álláslehetőség
    • Álláslehetőség intézményeinkben
    • Álláslehetőség partnercégeinknél
    • MUNKAÜGYI ÉS BÉRSZÁMFEJTÉSI CSOPORTVEZETŐ
  • Kapcsolat

Felgyorsítják a szakközépiskola-szakgimnázium fejlesztési programot

  • Hírek

„Nem csak a gimnázium jó irány. Most felgyorsítjuk a szakközépiskola-szakgimnázium fejlesztési programot, az intézmények infrastruktúrája valóban elavult” –  mondta Palkovics László innovációs és technológiai miniszter.

Ösztöndíjprogram indulhat a szakközépiskolák és szakgimnáziumok tanárai számára, és „meg kell fontolni, hogy olyan diplomát adjunk ki, amelynek megszerzésével a hallgató egyúttal szaktanári oklevelet is kap, amennyiben vállalja a tanítást” – erről is beszélt Palkovics László a Magyar Hírlapnak adott interjúban.

–  Pozitív várakozások előzték meg a minisztérium létrejöttét, még az ellenzéki pártok is üdvözölték, hogy lesz egy innovációval és technológiával foglalkozó minisztérium a kormányban. Meglehetősen különböző területek tartoznak a portfólióhoz, az energia- és a klímapolitikát, az infokommunikációt, a közlekedést, a szakképzést és az uniós források koordinálását is a minisztérium felügyeli. Ezek között mi a kapcsolódás?

–  A világban zajló technológiaváltáshoz minden közösségnek viszonyulnia kell, ha ebből kimaradunk, akkor le fogunk maradni. Ezt nem engedhetjük meg magunknak. A technológia maga a kihívás, amelyhez alkalmazkodnunk kell, az innováció pedig az eszköz, amellyel ezt meg tudjuk tenni. A minisztérium működését tekintve a keretet a gazdaságstratégiai irányítás jelenti, és ezen belül van három eszközcsoport. Az egyik az innovációmenedzsment, amelynek részeként egyrészt a vállalatok és az egyetemek innovációs tevékenységét támogatjuk, másrészt a szakképzés felügyeletével a megfelelő szakembereket képzését segítjük elő. A második csoport azokat a területeket foglalja magában, amelyeken az állam maga is megjelenik mint piaci szereplő, ilyen például az energetika. A harmadik pedig az európai uniós pénzforrások kezelését jelenti, ami ahhoz kell, hogy mindezeket tudjuk finanszírozni.

–  Pölöskei Gáborné, aki eddig is a nemzetgazdasági tárcánál felelt a területért, azt mondta, hogy a szakképzésben részt vevő intézmények elavultak, hiányoznak a korszerű tankönyvek. Ön szerint is ilyen rossz a helyzet?

–  Tény, hogy jó pár feladatunk van ezen a területen. Már korábban elkezdtük és most felgyorsítjuk a szakközépiskola-szakgimnázium fejlesztési programot, ennek a forrásai biztosítottak. Az intézmények infrastruktúrája valóban elavult, így azt mindenképp meg kell újítani. Fontos, hogy bővítsük a szaktanári gárdát, jelenleg ugyanis ha valakinek el kell döntenie, hogy egy vállalatnál dolgozik vagy inkább iskolában tanít, nagy valószínűséggel az előbbi mellett dönt. Emiatt kevesen választják ezt a pályát és mostanra elöregedett a szakkutatói-szaktanári kar. Megoldás az lehet, ha a Klebelsberg-ösztöndíjprogramhoz hasonló programot indítunk számukra, emellett meg kell fontolni azt is, hogy olyan diplomát adjunk ki, amelynek megszerzésével a hallgató egyúttal egy szaktanári oklevelet is kap, amennyiben vállalja a tanítást. Továbbá a vállalatok segítségét kell kérnünk abban, hogy azok a dolgozók, akik a vállalati struktúrában a duá­lis képzésben tanuló hallgatókat tanítják, vegyenek részt az iskolai tanításban is. Az első és legfontosabb pedig az, hogy megértessük a szülőkkel és a gyerekekkel, hogy szakembernek, szakmunkásnak menni ugyanolyan perspektivikus, mint a felsőoktatásban tanulni.

–  Ezzel kapcsolatban gyakran hangzik el az ellenzék részéről, hogy Magyarország kezd összeszerelő országgá válni.

–  Először is az ellenzéki kollégáknak javaslom, hogy egyszer nézzenek meg egy vállalatot, milyen is egy ilyen „összeszerelő” üzem. Finnországban majdnem mindenki szerez valamilyen szakképzettséget, és a gyerekeknek negyven-ötven százaléka végzi el a középfokú intézményt gimnáziumi érettségivel. Németországban és Svájcban ugyanez a helyzet, márpedig ezekről az országokról nem lehet azt állítani, hogy sikertelenek lennének. Fontos, hogy ne riogassuk a gyerekeket és a szülőket azzal, hogy csak a gimnázium a jó irány. Ugyanakkor az is lényeges, hogy ha a szakképzésben részt vevők később egyetemre akarnának menni, ne zárjuk ki ennek a lehetőségét. A cél, hogy a szakgimnáziumok pozíciója megegyezzen a gimnáziumokéval, és egymás versenytársai legyenek.

–  A felnőttképzés esetében célként jelölte meg, hogy 2030-ra minden negyedik felnőtt részt vegyen benne. Ezt hogyan akarják elérni?

–  Magyarországon nagyon kevesen tanulnak felnőttképzésben, aminek egyik legfőbb oka, hogy nem elég hatékonyan működtetjük a rendszert. Ahhoz, hogy ez változzon, az iskolai képzéseket erősíteni kell, a vállalati képzéseket pedig elfogadottabbá kell tenni. Emellett támogatnunk kell azokat a piaci cégeket, amelyek már most magas színvonalú oktatást végeznek.

Forrás: Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal

A teljes interjú elolvasható itt:

http://magyarhirlap.hu/cikk/119735/Nem_csak_a_gimnazium_jo_irany

2018-06-20

Post navigation

Karrier: Szakmai megvalósító → ← Nagyszerű lehetőséget kínál a Lufthansa!

Vélemény, hozzászólás? Kilépés a válaszból

Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.

Social Media

Elérhetőségek

Váci Szakképzési Centrum
2600 Vác, Naszály út 8.
06 27 316-866/203
titkarsag@vszc.hu

VEKOP-8.5.1-17-2017-00008

VEKOP-8.6.3-16-2017-00008

VEKOP-7.3.6-17-2018-00005

VEKOP-7.3-6-17-2018-00006

Powered by WordPress | theme SG Window
Ez a weboldal cookie-kat használ az Ön kényelmes böngészése érdekében! Cookie settingselfogadom
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Always Enabled

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non-necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.

SAVE & ACCEPT